Przejdź do treści

Logopeda

Logopeda – mgr Karolina Dobosz
Kontakt – dobosz.karolina@sp21.gliwice.pl
Godziny pracy logopedy
Poniedziałek: 8.00-14.05
Wtorek: 10.30-14.55
Środa: 8.00-14.05
Czwartek: 10.30-14.05
Piątek: 7.10-14.05

Konsultacje przeznaczone są dla wszystkich rodziców, których niepokoi stan mowy własnego dziecka oraz w szczególności dla tych, których dziecko będzie uczęszczało lub już uczestniczy w terapii logopedycznej. Na spotkaniach omawiane są: wyniki diagnoz logopedycznych, postępów terapii, ewentualne wskazania do dalszych badań specjalistycznych oraz wszelkie problemy komunikacyjne z uczniami.

Logopeda w szkole zajmuje się:
przeprowadzaniem badań – diagnozą zaburzeń mowy;
terapią – prowadzeniem zajęć, ćwiczeń mających na celu usuwanie trudności w porozumiewaniu się;
współpracą z nauczycielami i rodzicami zmierzającą do usuwania wad wymowy (wspomaganie terapii);
pomocą psychologiczno-pedagogiczną skierowaną do uczniów, rodziców i nauczycieli (wsparcie, edukacja);
wspomaganiem działań profilaktycznych zapobiegających negatywnym zjawiskom i trudnościom komunikacyjnym.
Uczniowie zgłaszani są do logopedy za pośrednictwem wychowawców lub indywidualnie przez rodziców. Po dokonaniu diagnozy i za pisemną zgodą rodziców uczestniczą, w dalszej kolejności, w cotygodniowych zajęciach (indywidualnych lub grupowych). Później wykonują samodzielne ćwiczenia w domu (tylko w takiej sytuacji efekty terapii mogą być zadowalające). Uczestnikami zajęć mogą być wszyscy uczniowie mający trudności z mową, lecz pierwszeństwo w tym względzie mają dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (mające orzeczenie lub opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wskazującą na konieczność uczestniczenia w terapii logopedycznej) oraz uczniowie klas 0, I, II, III, u których interwencja logopedyczna jest najbardziej potrzebna i może przynieść najlepsze efekty.

Najczęstsze problemy związane z mową występujące wśród uczniów:
zaburzenia artykulacji, problemy z prawidłową wymową głosek:
sz, ż, cz, dż;
s, z, c, dz;
ś, ź, ć, dź
oraz r, a także innych, trudniejszych głosek języka polskiego;
problemy z różnicowaniem głosek podobnie brzmiących – zaburzenia słuchu fonematycznego, np.:
góry – kury,
Tomek – domek,
szal – żal,
frak – wrak;
nieprawidłowa praca narządów mowy – języka i warg;
wady anatomiczne w budowie aparatu mowy (np.: zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, rozszczepy wargi i podniebienia);
ubogi słownik, zaburzenia procesów poznawczych (pamięci, uwagi, myślenia, kojarzenia);
trudności zgryzowe i z uzębieniem;
niepowodzenia szkolne;
wady rozwojowe i ubytki słuchu.

PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ UCZNIÓW ODDZIAŁÓW “0” – do pobrania
Apel logopedy do rodziców:
Rodzicu!
Efekt terapeutyczny zależy także od Ciebie. Pomóż swemu dziecku opanować prawidłową wymowę. To jak Ty rozmawiasz się z dzieckiem wpływa na jego rozwój! Nie rezygnuj z czytania – wspólne spędzenie czasu z książką pozwoli na kształtowanie wyobraźni. Obserwuj, słuchaj, bądź czujny… Z kolei nie wystarczy tylko przychodzić do logopedy. Ważne jest stosowanie się do jego zaleceń oraz codzienna i dokładna praca w domu. Nie można oczekiwać cudownego lekarstwa, które sprawi, że dziecko będzie mówiło poprawnie. Należy pamiętać, że od tego zależy jego przyszłość. Systematycznie zachęcaj dziecko do ćwiczeń, kontroluj postępy terapii, rozmawiaj z logopedą. Przed Tobą długa droga, a sukces niech będzie najlepszą nagrodą…
Ćwiczenia usprawniające pracę narządów mowy (dla uczniów i rodziców):
Ćwiczenia i zabawy oddechowe – do pobrania

Scroll to Top
Przejdź do treści